130 zjištění existence nepřečtených doručených zpráv

admin 17.01.2017 11:36

Dobrý den,

pokud jsem se nepřehlédl, není k dispozici služba, která by zjistila existenci nebo počet nepřečtených doručených zpráv, aniž by došlo ke změně stavu těchto zpráv na doručené.

Z externí aplikace do datových schránek pouze odesíláme datové zprávy, zpracování přijatých je již v režii uživatele datové schránky. Hodilo by se jej ale informovat, že má nějakou nepřečtenou zprávu (případně jejich počet).

Plánujete takovou službu?

Děkuji

130.1 Re: zjištění existence nepřečtených doručených zpráv

admin 17.01.2017 11:36

Dobrý den,

čtete dokumentaci pozorně, opravdu taková služba není k dispozici a ani se neplánuje.

Je to dáno formulací zákona o ISDS, kde se  v § 17 odst. 3 uvádí:

Dokument, který byl dodán do datové schránky, je doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k dodanému dokumentu.

Co znamená "přihlášení" u aplikací používajících webové služby, bylo definováno před 6 lety výkladem, popsaným v Provozním řádu: všechny služby pracující se zprávami kromě CreateMessage. Tedy i služby zjišťující seznamy zpráv způsobují doručení zpráv.

Jistě bychom si uměli představit i výklady jiné, které by lépe vyhovovaly potřebám vývojářů aplikací, ale to je mimo tuto diskuzi.

 

s pozdravem

 

Jan Šíma

ISDS

 

130.1.1 Re: Re: zjištění existence nepřečtených doručených zpráv

admin 17.01.2017 11:36

Děkuji.

Ještě mám jeden dotaz, na který jsem nenašel ani při čtení zákona uspokojivou odpověď.

Pokud uživatel datové schránky odešle zprávu a uschová si pouze identifikátor odeslané zprávy, aniž by si navíc znovu uložit celou odeslanou zprávu ve formátu zfo, jakým způsobem se ověřuje či prokazuje po uplynutí lhůty uložení zprávy v datové schránce, že je například odeslaný a doručený obsah totožný?

Jde mi o to, že lze předpokládat spory o doručení / nedoručení, případně o obsahu po delší době. Tím, že se v rámci komunikace s datovou schránkou negeneruje žádný otisk, hash odeslané zprávy, vidím jako jedinou možnost stahovat po doručení cílové schránce celou zprávu v zfo.

Je to tak?

Je možnost si za úplatu třeba po roce nechat vytáhnout datovou zprávu z archivu? Pokud ano, kde najdu podmínky?

Jde mi o to informovat naše klienty, jaké úkony musí učinit, aby byli schopni prokázat, co, kdy a komu odeslali.

Děkuji

130.1.1.1 Re: Re: Re: zjištění existence nepřečtených doručených zpráv

admin 17.01.2017 11:36

Dobrý den.

Pokud si chcete nějakým způsobem archivovat odeslané zprávy, je nejjednodušší po odeslání si stáhnout zprávu s časovým podacím razítkem a značkou MV (ZFO formát).

Kdyby došlo ke nějakému budoucímu sporu, ke každé datové zprávě existuje více než jeden hash, každá zpráva lze věřít na Portále nebo pomocí WS. V tomto ohledu se nemusíte bát.

Jakmile je jednou zpráva smazána (a nemáte Datový trezor), můžete si stáhnout už jen "doručenku" generovanou z dat obálky této zprávy, samotné přílohy zprávy nejsou v souladu se zákonem uchovávány.

Jan Šíma

ISDS

130.2 Re: zjištění existence nepřečtených doručených zpráv

admin 17.01.2017 11:36

Advokáti i jiné skupiny uživatelů, kteří potřebují zjistit, zda nemají ve schránce nové dodané zprávy, aniž by způsobili doručení, využívají možnost zavedení pověřené osoby, která nemá oprávnění ke čtení zpráv. Když se zavolá služba na stažení seznamu zpráv pod autentizací tohoto uživatele, tak k doručení nedojde. Získáte tak celé "obálky".